Otse põhisisu juurde

Pirita Kose Lasteaias rakendatakse igapäevaselt säästliku toidu tarbimise põhimõtteid

 


Pirita Kose Lasteaias kehtib kokkulepe - õpetaja ja laps teevad omavahel koostööd. Kõik täiskasvanud on lapsele tarkadeks kaaslasteks uute oskuste omandamisel, mitte eest ära tegijad. Meil on kannatlikkust ja aega, et võimaldada lapsel ise teha ja harjutada.

Olulised oskused seoses toitumisega, mis lasteaias omandatakse on laua katmine, toidu iseseisev serveerimine, enda koguste reguleerimine ning laua ja põranda puhastamine. Juba 2,5 aastased alustavad toidu tõstmise, laua katmise ja enda järelt koristamisega. Eelnevalt harjutatakse rühmas läbi erinevate mängude ühest anumast teise vee tõstmist/kallamist ja õpetaja juhendamisel kaetakse laud nukunurgas.

 


Lisaks eelnevatele tegevustele kogutakse kokku toidujäätmed ning pannakse biolaguneva prügi hulka. Kõiki neid tegevusi viivad läbi lapsed, õpetajad/õpetaja abid on juhendajateks ning toetajateks. Igakuiselt on kõigil rühmadel vähemalt üks kokandustegevus, mille raames lapsed saavad ise valmistada erinevaid toite. Lapsed lõikavad koostisosad, koorivad, vahustavad, riivivad ning osalevad ka kuumtöötlemis protsessides. Tegevuse lõppedes pesevad nõud ning puhastavad põrandad. Erinevate sündmuste puhul valmistavad lapsed ise peolaual pakutava toidu.
       

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

Kellukeste oskusõpe buffeelauas toimetades

Buffee laud. Mis asi see veel on ja miks seda vaja on? Nendele ja paljudele muudele küsimustele said Kellukesed 27. novembril vastuseid, mil loodi koostöös lastega rühma hommikusöögi buffeelaud. Lapsed küpsetasid eelmisel päeval põhiroaks rosina-kohupiimavormi. Arutlesime, mida tähendab sõna buffee; millises järjekorras buffeelaudasid kaetakse ja miks; kuidas teha valikuid; kuidas viisakalt liikuda ja palju muudki. Lapsed said harjutada nõudega liikumist kandiku abil, mis on üks eeloskusi koolisööklas hakkama saamiseks. Lapsed nimetasid tegevust nagu oleks toidufestival ning nautisid täiega protsessi. Mängu toodi isegi kohv, mis tegelikult oli veetass :).

Sooja kampsuni päev Sipelgate rühmas

 Neljapäeval, 6.veebruaril, toimus Sipelgate rühmas sooja kampsuni päev, kus kõik rühma lapsed ja personal tuli lasteaeda soojas kampsunis. Belgiast alguse saanud sooja kampsuni päev juhib tähelepanu soojusenergiakasutusele- ja säästmisele. Sipelgate rühma lapsed arutlesid, miks on selline päev vajalik; milleks on vaja energiat säästa ja kuidas saaksime meie seda lasteaias ja kodus teha. Lapsed said teada 5 põhitõde energia säästmiseks:  1. Kraad madalam toatemperatuur võimaldab säästa küttekuludelt.  2. Minut vähem duši all hoiaks Eestis ühe kuuga kokku enam kui 500 eramu aastase küttevajaduse. 3. Tund vähem teleri või arvuti ees annab kokkuhoiuks energiakoguse, millega tavaline sõiduauto läbib 1,5 miljonit km. 4. LED-id ja säästulambid kasutusse- üks LED- valgusti võtab umbes kaheksa korda vähem energiat kui keskmise võimsusega hõõglamp. 5. Kasutuseta seadmed võrgust välja- kõik koos hoiaksime kokku kuni 1GWh elektrit. Pärast põhitõdede üle arutlemist jälgisime rühmaruu...

Leiutajate nädal Kellukeste moodi

 Kellukeste suhtumine on ikka olnud - kui juba, siis JUBA! Peale seda, kui ametlik õppetegevuste periood läbi sai, võtsid võimust "rahulikumad" suvised ettevõtmised. Nimelt toimub Pirita Kose Lasteaias igal aastal juuni alguses Leiutajate nädal, mille jaoks kogutakse kõikvõimalikku taaskasutusmaterjali meisterdamiseks. Lisaks kodudest saadud panusele toetasid sellel aastal laste lennukust ka ettevõtted! Dava Foods (EGGO munad) tõi meie lasteaeda terve euroalusetäie munakarpe ning Kellukeste rühmal õnnestus teha koostööd ka Lasnamäe Centrumi JYSK kauplusega, kus meie jaoks koguti mitme kuu vältel lauavakstute papptorusid.  Kellukesed ei hoidnud ennast tagasi - krabasime aluselt viis suurt "torni" munakarpe ja asusime tegutsema! Päris alguses lammutasime lastega koos laiali ühe "torni" karpe ja vaatasime, mis nendest üldse teha saab. Tuletasime meelde õppeaasta jooksul toimunud õuesõppepäevi, kus tuli ka müüri ladumist õppida ja peagi selguski, et lapsed tah...